ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Κάθε χρόνο στίς 30 Ἰανουαρίου, ἡ Ἐκκλησία τιμᾶ τούς τρεῖς Μεγάλους Πατέρες καί Οἰκουμενικούς Δασκάλους, τόν Μέγα Βασίλειο, τόν Γρηγόριο τόν Θεολόγο καί τόν Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο. Ἡ ἑορτή τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν καθιερώθηκε στά μέσα τοῦ 11ου αἰώνα ἀπό τόν λόγιο μητροπολίτη Εὐχαΐτων Ἰωάννη Μαυρόποδα, ἐπί αὐτοκράτορος Κωνσταντίνου Θ’ τοῦ Μονομάχου. Σκοπός τοῦ Μαυρόποδα ἦταν νά παρουσιάσει τίς τρεῖς ἐξέχουσες αὐτές προσωπικότητες ὡς τούς κατ’ ἐξοχήν ὑπερμάχους τοῦ τριαδικοῦ δόγματος καί νά δώσει τέλος στόν φατριασμό πού ἀπειλοῦσε τό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας γιά τό ποιός ἀπό τούς τρεῖς εἶναι ὁ σπουδαιότερος, ἀφοῦ τήν ἐποχή ἐκείνη, μεγάλος ἀριθμός ἱερωμένων καί πιστῶν εἶχαν χωριστεῖ σέ τρεῖς ὁμάδες: τούς Ἰωαννίτες, τούς Γρηγορίτες καί τούς Βασιλεῖτες !
Τί νά γράψεις σέ μερικές γραμμές γι’αὐτές τίς ἁγίες μορφες πού ἔγιναν ζωντανά Εὐαγγέλια; Νά μιλήσεις γιά τό πρότυπο τοῦ Ἱεράρχη πού ἀφιερώνει κάθε στιγμή τῆς ζωῆς του στό ποίμνιο καί θυσιάζεται γι’ αὐτό; Γιά τήν ἀσκητική ζωή καί τήν ἀκτημοσύνη πού σέ προσανατολίζει στό μέτρο πού πρέπει νά ζεῖ ὁ χριστιανός; Γιά τήν φιλανθρωπία, τήν ἀγάπη καί τήν ἀφιέρωση στόν πλησίον;
Καί τί νά ἐπιλέξεις ἀπό τό τεράστιο σέ μέγεθος ἔργο πού μᾶς κληροδότησαν; Ἀπό τούς 2.000 κώδικες μέ τίς μελίρυττες ὁμιλίες τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου πού σέ προσελκύουν στήν μετάνοια, ἀπό τούς 18.000 στίχους τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου πού εἶναι ποίηση σοφίας, ἀπό τούς λόγους τοῦ Μεγάλου Βασιλείου πού ἐρευνοῦν σέ βάθος τήν ἀνθρώπινη ὕπαρξη καί θέτουν νέες βάσεις στόν μοναχισμό.
Οἱ τρεῖς Ἱεράρχες μετεῖχαν τῆς Ἑλληνικῆς παιδείας ἀπό τήν νεότητα τους καί γνώρισαν σέ βάθος τήν Ἑλληνική φιλοσοφία. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης μαθήτευσε δίπλα στόν περίφημο σοφιστή Λιβάνιο κι ἔμαθε ἄριστα τήν τέχνη τῆς ρητορικῆς. Ὁ Ἅγιος Βασίλειος καί ὁ Ἅγιος Γρηγόριος σπούδασαν στήν Ἀθήνα, τήν ὁποῖα ἀποκαλοῦσαν “τόν τῶν λόγων ἔδαφος.” Μελέτησαν φιλοσοφία, ἀστρονομία, φυσική καί ἄλλες ἐπιστῆμες τῆς ἐποχῆς τους. Καί οἱ τρεῖς γνώριζαν τήν ἀρχαιοελληνική γραμματεία ἀπό τόν Ὄμηρο μέχρι τόν Πλάτωνα καί τούς μετά Χριστόν φιλοσόφους.
Ἀγάπησαν τήν Ἑλληνική παιδεία καί κατανόησαν τόν πλοῦτο τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας, ὅπου οἱ λέξεις κατευθύνουν στά νοήματα. Οἰκειώθηκαν τήν μέθοδο καί τήν ὁρολογία τῆς Ἑλληνικῆς σκέψης κι ἀπόκτησαν τήν ἱκανότητα νά συνδιαλέγωνται μέ τούς σοφούς τῆς ἐποχῆς τους. Κι ἦταν τόσο μεγάλη ἡ γνώση τους στήν φιλοσοφία, πού δύσκολα ἔβρισκες ἄνθρωπο νά τήν κατέχει τόσο καλά, ὅσο ἐκεῖνοι.
Ἀλλά οἱ Ἅγιοι γνωρίζουν καλά πώς ἡ θύραθεν σοφία δέν μπορεῖ νά ὁδηγήσει στήν ἀλήθεια πού εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Καταλαβαίνουν πώς “ἡ σοφία τοῦ κόσμου τούτου, μωρία ἐστί παρά τῷ Θεῷ”. Ἐντρυφοῦν στήν Ἁγία Γραφή καί μελετοῦν τήν μέχρι τότε παράδοση τῆς Ἐκκλησίας καί κατανοοῦν πώς χρειάζεται ταπείνωση, συντριβή καί κάθαρση τῆς καρδίας γιά νά δεχτεῖ ὁ ἄνθρωπος τόν Φωτισμό. Τά μυστήρια δέν κατανοοῦνται οὔτε μέ τήν αἴσθηση, οὔτε μέ τήν νόηση, ἀλλά μέ τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, στήν ὁποῖα γινόμαστε κοινωνοί μέ τήν πίστη, τήν προσευχή, τήν ἄσκηση καί τήν ἔμπρακτη ἀγάπη στόν πλησίον. Κι αὐτή ἡ ἀγάπη τους γιά τόν συνάνθρωπο καί τόν Θεό τούς μυσταγωγεῖ στό μεγαλειώδες ἔργο τους. Ζοῦν σ’ ἕνα κόσμο ὅπου οἱ ἄνθρωποι διψοῦν γιά τήν Ἀλήθεια καί τήν ἀναζητοῦν μέ τήν σκέψη τους, γυρεύοντας ἀπαντήσεις· καί πρέπει νά βρεθεῖ ὁ τρόπος νά τίς πάρουν. Κι εἶναι τόσες πολλές οἱ αἰρέσεις καί οἱ φιλοσοφικές τάσεις τῆς ἐποχῆς, πού χρειάζεται ἕνας λόγος ἀνακαινισμένος καί φωτισμένος γιά νά πειστοῦν. Ὁ ἀρχαῖος κόσμος ἑλκύεται ἀπό τόν Χριστιανισμό, ἀλλά πρέπει νά τόν ἀφομοιώσει σωστά γιά νά μήν ἀλλοιωθεῖ τό περιεχόμενο τῆς ζωῆς καί τῆς διδασκαλίας του.
Συνεχίζοντας τήν παράδοση τοῦ Ἁγίου Ἰουστίνου τοῦ Μάρτυρα, τοῦ Κλήμη Ἀλεξανδρείας καί τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου, οἱ τρεῖς Ἅγιοι – μαζί μέ τόν Ἅγιο Γρηγόριο Νύσσης, ἀδελφό τοῦ Μεγ. Βασιλείου πού ὀφείλουμε νά μνημονεύσουμε μαζί τους- ὁλοκληρώνουν τό πάντρεμα τῆς φιλοσοφίας μέ τόν χριστιανισμό. Ἐκχριστιανίζουν τόν Ἑλληνισμό καί καθιστοῦν τήν φιλοσοφία ὄργανο τῆς Θεολογίας. Δέν ἀναζητοῦν τήν ἀλήθεια στήν Ἑλληνική σκέψη. Γνωρίζουν πολύ καλά πώς ἡ ἀλήθεια ἀποκαλύπτεται μόνο μέ τήν πίστη στόν σαρκωθέντα Θεό. Γιά νά κατανοηθεῖ ὅμως ἡ ἀλήθεια χρειάζεται τήν βοήθεια τοῦ λόγου. Χωρίς νά ξεφύγουν στό παραμικρό ἀπό τήν Χριστιανική διδασκαλία, οἱ τρεῖς ἱεράρχες τήν πλουτίζουν καί τήν θεμελιώνουν μέ τά ὄπλα τοῦ φιλοσοφικοῦ λόγου, διασαφηνίζουν τά δόγματα, καταπολεμοῦν τίς κακοδοξίες. Μεταπλάθουν τήν φιλοσοφική γλῶσσα, τῆς δίνουν δύναμη θεόπνευστη κι οἱ λέξεις ἀποκτοῦν καινούργιο νόημα. Ἔτσι ἡ φιλοσοφία γίνεται θεραπαινίδα τῆς Θεολογίας, τῶν περί Θεοῦ λόγων πού μᾶς ἔδωσε ὁ ἴδιος ὁ σαρκωθείς Λόγος. Κι ὅπως χαραστηριστικά λέγει ὁ Ἅγιος Γρηγόριος, “ὁ χριστιανός μέ τῶν Ἑλλήνων τό σχῆμα τήν δική μας ἀλήθεια φιλοσοφεῖ”. Οἱ τρεῖς ἱεράρχες εἶχαν τήν μόρφωση καί ταυτόχρονα εἶχαν τήν καθαρότητα τοῦ νοῦ καί τῆς καρδιᾶς. Γι’ αὐτό δέν δείλιασαν μπροστά σέ καμμιά δυσκολία, δέν λύγισαν μπροστά στήν ἐξουσία, δέν δίστασαν νά περάσουν κακουχίες καί διώξεις. Βίωσαν τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ μας “ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἐαυτόν καί ἀράτῳ τόν Σταυρόν αὐτοῦ καί ἀκολουθήτω μοι”. Καί τόν ἀκολούθησαν. Θυσίασαν τήν ζωή τους καί τήν ξαναβρῆκαν φωτισμένη. Θυσίασαν τό θέλημα τους καί ἔζησαν τό θέλημα τοῦ θεοῦ διακονώντας τούς ἄλλους.
Δέχτηκαν τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κι ὅπως μᾶς λέγει ὁ ὑμνογράφος, ἔγιναν φῶς, ἔγιναν φωστῆρες τήν οἰκουμένη διαλάμποντες, στῦλοι τῆς ἐκκλησίας, οὐρανομύστες καί κήρυκες τῆς ὀρθοδοξίας,
Ι. Ν. ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2020