Θανάσης Ν. Παπαθανασίου
Γιατί να ’ναι δύσκολο το να είσαι χριστιανός;
Για μια σειρά λόγων,
και πάνω απ’ όλα επειδή είναι βαρύ ρήμα το «είμαι»!
Δυσκολία είναι, πρώτα απ’ όλα, ο Χριστιανός να αντέξει το ίδιο του
το Ευαγγέλιο. Να μην αναπαυθεί, δηλαδή, στην ευκολία οιασδήποτε
ειδωλολατρίας. Δυσκολία είναι να επιμένεις ότι είναι άφρων εκείνος
τον οποίο τα συστήματά μας θεωρούν ως τον κατ’ εξοχήν σώφρονα1. Δυσκολία
είναι το να ’χει ο χριστιανός κορώνα στο κεφάλι του την εντολή της αγάπης,
παρ’ όλο που αυτή ακούγεται εξωπραγματική στις κοινωνίες. Το μίσος
γαρ είναι ευκολότερο, και το άνευ αγάπης δίκαιο είναι λογικότερο.
Το να ’σαι, λοιπόν, όντως αυτό που δηλώνεις, θέλει κόπο, άσκηση αδιάκοπη,
φιλότιμο ανύστακτο. Αλλά κι αυτά όχι από μόνα τους, σαν κινήσεις τάχα
αυτοβελτίωσης. Κόπος, άσκηση, αγρύπνια και φιλότιμο είναι σκαλιά προς μια
συνάντηση με τον Άλλον. Αποτελούν τα ξεκλειδώματα τα οποία είναι στη δική σου
ευθύνη να κάνεις, ώστε να ξενοδοχήσεις τον Θεό που ανατρέπει και μεταμορφώνει.
Το να είσαι Χριστιανός
σημαίνει απλούστατα να γίνεσαι αδιάκοπα!
Δυσκολία είναι το να μην ξεχαστεί ο χριστιανός στους όμορφους δρόμους
των παραδόσεων, και ξεχάσει Αυτόν που και συνοδοιπόρος του είναι και
στο τέρμα του δρόμου τον περιμένει. Να μην ξεχάσει, κοντολογίς, τον Θεό
ως υποκείμενο ζωντανό, ελεύθερο και δρων. Δυσκολία είναι να ζεις μέσα
στον κόσμο τη ζωή Αυτού τον οποίον εμπιστεύεσαι ως Κύριό σου, και να ’σαι
έτοιμος να διωχτείς όπως διώχτηκε εκείνος.
Και ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να μη μιζεριάζεις με τις δυσκολίες,
αλλά να τις ζεις ως κοιλοπόνημα της πιο ατσιγγούνευτης χαράς. Είναι η
χαρά την οποία δίνει ο αγαπημένος, υποσχόμενος τον θάνατο κάθε
θανάτου, με την πράξη των χριστιανών να συνεργεί σ’ αυτό τον ζωοφόρο
θάνατο (όταν οι χριστιανοί –το ξαναλέμε– είναι χριστιανοί). Τελικά,
είμαστε καλεσμένοι στο πανηγύρι μιας αντινομίας! Ο ζυγός είναι ζυγός,
και το φορτίο φορτίο! Αλλά ζυγός απαλός και φορτίο ελαφρύ.