Ἁγίου Γρηγορίου Θεολόγου, λόγος εις τα Φώτα (απόσπασμα)
Επειδή σήμερα πανηγυρίζουμε το βάπτισμα,
ας εξετάσουμε φιλοσοφικά κάτι σχετικό με την διαφοράν των βαπτισμάτων.
ας εξετάσουμε φιλοσοφικά κάτι σχετικό με την διαφοράν των βαπτισμάτων.
Ο Μωϋσής εβάπτισε εις το ύδωρ και
πριν απ αὐτό στην νεφέλη και στην θάλασσα (Εξ. 14, 23). Αυτό δε αποτελούσε σύμβολον, όπως πιστεύει
και ο Παύλος. Η θάλασσα του νερού, η νεφέλη του Πνεύματος, το μάννα του
άρτου της ζωής, και το ύδωρ, το οποίο έπιναν, του ουρανίου ποτού (Α´
Κορ. 10, 1 ε).
πριν απ αὐτό στην νεφέλη και στην θάλασσα (Εξ. 14, 23). Αυτό δε αποτελούσε σύμβολον, όπως πιστεύει
και ο Παύλος. Η θάλασσα του νερού, η νεφέλη του Πνεύματος, το μάννα του
άρτου της ζωής, και το ύδωρ, το οποίο έπιναν, του ουρανίου ποτού (Α´
Κορ. 10, 1 ε).
Και ο Ιωάννης εβάπτισε, αλλά όχι τελείως
ιουδαϊκά, επειδή δεν εβάπτισε μόνον στο ύδωρ αλλά και στην μετάνοια.
Όχι όμως και ολότελα πνευματικά, επειδή δεν προσθέτει και το «εις
το Πνεύμα».
ιουδαϊκά, επειδή δεν εβάπτισε μόνον στο ύδωρ αλλά και στην μετάνοια.
Όχι όμως και ολότελα πνευματικά, επειδή δεν προσθέτει και το «εις
το Πνεύμα».
Βαπτίζει και ο Ιησούς, αλλά στο Άγιο Πνεύμα.
Αυτό είναι η τελειότης. Και πως δεν είναι Θεός, για να γίνω και λίγο
παράτολμος, εκείνος από τον οποίον θα γίνης και συ Θεός;
Αυτό είναι η τελειότης. Και πως δεν είναι Θεός, για να γίνω και λίγο
παράτολμος, εκείνος από τον οποίον θα γίνης και συ Θεός;
Γνωρίζω και τέταρτον βάπτισμα, το βάπτισμα
του μαρτυρίου και του αίματος, στο οποίο εβαπτίσθη και ο ίδιος ο
Χριστός, και το οποίο είναι πολύ πιο αξιοσέβαστο ααπό τα άλλα, καθόσον
δεν μολύνεται από μεταγενέστερα αμαρτήματα.
του μαρτυρίου και του αίματος, στο οποίο εβαπτίσθη και ο ίδιος ο
Χριστός, και το οποίο είναι πολύ πιο αξιοσέβαστο ααπό τα άλλα, καθόσον
δεν μολύνεται από μεταγενέστερα αμαρτήματα.
Γνωρίζω και πέμπτο ακόμη, το βάπτισμα
των δακρύων, το οποίο είναι ακόμη πιο επίπονο, όπως «εκείνος ο οποίος
βρέχει κάθε νύκτα το κρεββάτι και τα στρώματά του με δάκρυα» (Ψαλ. 6,
7) ο οποίος, ακόμη, λέγει αυτά τα οποία είπεν ο τελώνης στον ναό και
εκέρδισε την συγχώρηση αντί δια τον καυχησιάρη φαρισαίο, και ο οποίος
σκύβει με ταπείνωση, όπως η Χαναναία, και ζητεί να τον ευσπλαχνισθούν
και να του δώσουν ως τροφή ψίχουλα, την τροφή δηλαδή την οποία τρώγει
ο σκύλος όταν είναι πολύ πεινασμένος.
των δακρύων, το οποίο είναι ακόμη πιο επίπονο, όπως «εκείνος ο οποίος
βρέχει κάθε νύκτα το κρεββάτι και τα στρώματά του με δάκρυα» (Ψαλ. 6,
7) ο οποίος, ακόμη, λέγει αυτά τα οποία είπεν ο τελώνης στον ναό και
εκέρδισε την συγχώρηση αντί δια τον καυχησιάρη φαρισαίο, και ο οποίος
σκύβει με ταπείνωση, όπως η Χαναναία, και ζητεί να τον ευσπλαχνισθούν
και να του δώσουν ως τροφή ψίχουλα, την τροφή δηλαδή την οποία τρώγει
ο σκύλος όταν είναι πολύ πεινασμένος.